Onboarding van teammanagers bij Contact Centers

onboarding teammanagers primox

Wanneer je bij een detacheringsbureau werkt en opdrachten doet bij verschillende opdrachtgevers ervaar je ook verschillende manieren van onboarden. Iedere organisatie heeft een andere kijk op hoe ze nieuwe medewerkers kennis willen laten maken met de organisatie. Bij grotere organisaties zijn er over het algemeen vaste inwerktrajecten en bij kleinere organisaties wordt er meestal op het moment van aannemen gekeken hoe het traject vormgegeven kan worden. Daarnaast verschilt het traject per functie en per organisatie. In dit artikel richten wij ons op het onboardingstraject van teammanagers binnen Contact Centers.

Eerst is het belangrijk om te weten wat onboarden nu eigenlijk precies is. Het betekent letterlijk: ‘aan boord gaan’. Het beschrijft het proces waarin een nieuwe medewerker de organisatie en de werkzaamheden leert kennen. Het doel hiervan is dat de nieuwe medewerker compleet integreert in de organisatie.

Uit een onderzoek van The Undercover Recruiter blijkt dat een goede onboarding ervoor zorgt dat:
– 91% van de medewerkers zich verbonden voelt met het bedrijf;
– 89% een sterke verbinding met het team ervaart;
– Een medewerker 30 keer meer tevreden over de baan is;
– De kans dat een medewerker op lange termijn blijft 18 keer groter is.

Een goed inwerkprogramma speelt dus een grote rol bij werkgeluk. Hierdoor heeft het veel invloed op het behouden van medewerkers.

Het valt op dat er bij Contact Centers vaak een goed doordacht onboardingstraject is voor agents, maar dat het voor de leidinggevende daarvan anders is. Hierbij verschillen vooral de duur van de trajecten. Bij agents worden er over het algemeen een aantal weken uitgetrokken, terwijl het voor leidinggevende beperkt is tot een aantal dagen. Zoals we hierboven aangaven, zorgt een goede onboarding voor meer verbinding met de organisatie. Vandaar dat het belangrijk is dat er voldoende tijd wordt uitgetrokken voor het onboarden van leidinggevende, zodat zij ambassadeurs worden van de organisatie. Het is vaak lastig om een goed traject in elkaar te draaien. In onze whitepaper geven wij tips, tricks en tools om dit traject vorm te geven.

Vraag hier de whitepaper aan

Pagina delen: