Blog Martine: Over NS, Vattenfall en vast cont(r)act bij Primox

26/2/2023
Martine Wouters-Dijns
Consultant

Vorig jaar juni schreef ik een blog over mijn eerste opdrachten voor Primox, waarom ik er ging werken en wat het werken voor Primox prettig maakt. Inmiddels zijn we alweer meer dan een jaar en twee opdrachten verder. De hoogste tijd voor een update.

Ontwikkelen bij de NS

Na mijn eerste opdracht voor Primox ging ik vorig jaar ruim zeven maanden aan de slag bij NS Reisinformatie. Het was een interessante opdracht waar ik een hele andere kant van mijn competenties als teamleider kon inzetten. Als teamleider ben ik normaal veel bezig met de dagelijkse operatie en inhoudelijke coaching op gesprekskwaliteit, bij de NS lag dat net even anders. De afdeling waar ik werkte, was in transitie door een ingrijpende automatisering. Dat was voor de medewerkers en mijn collega teamleiders een spannende tijd. Mijn opdracht was dan ook om ze hierbij te begeleiden en ondersteunen. Het was duidelijk dat langdurig verzuim en het in beweging krijgen van mensen die boventallig (kunnen) worden mijn focus zouden zijn. Deze aspecten waren voor mij een uitdaging en dus ook een kans om mezelf verder te bekwamen.

Van tevoren sprak ik met Julian (eigenaar Primox) goed door of ik deze uitdaging aan wilde gaan. We hebben afspraken gemaakt over ondersteuning en hoe ik mijn rol in het team zou invullen. Door de focus op de mensen en een praktische instelling leerde ik een hele hoop. Namelijk: dat een persoonlijke aanpak, wederzijdse openheid en veel tijd nemen voor de medewerkers tot mooie resultaten leiden. Ik ben ontzettend trots op de stappen die de medewerkers daar hebben gezet en de banen en functies waar ze naar zijn doorgegroeid. Ik voel mij nu zekerder in mijn vakkundigheid op het gebied van medewerkersverzuim en boventalligheid.

Geen maand hetzelfde bij Vattenfall

Gelijk na de opdracht bij NS kon ik aan de slag bij Vattenfall Incharge. Ook hier hebben Julian, Koen en ik goede gesprekken over gehad. Bij deze opdracht zat de uitdaging vooral in de reistijd naar de vestiging waar ik zou gaan werken. Eén van de prettige aspecten van werken als gedetacheerde via Primox is dat we samen kijken wat voor mij werkbaar is. In dit geval hebben we afgesproken dat ik twee dagen thuiswerk. Door een rechtstreekse treinverbinding wilde ik de dagen die ik op kantoor werk ook een aantal uur in de trein werken. Julian en Koen maakten vervolgens de afspraken met de opdrachtgever en het was geregeld.

Afwisseling is misschien wel een van de belangrijkste argumenten voor het werken als gedetacheerde. Voor mij tenminste wel. De overgang van NS naar Vattenfall is een mooi voorbeeld. Bij mijn huidige opdracht ben ik veel bezig met de operationele aansturing en het verbeteren van de performance. In de groeiende sector van e-mobility is geen maand hetzelfde. Dat vraagt veel van de flexibiliteit van een klantenservice. Ik werk bij Vattenfall met een groep betrokken en gemotiveerde medewerkers. Daardoor ben ik zelf ook gemotiveerd om ze naar een solide performance te krijgen. Waar ik in principe voor vier maanden zou komen, werk ik inmiddels al acht maanden voor Vattenfall. Sterker nog, ik blijf sowieso nog tot het einde van het jaar. Een teken dat ook dit weer een goede match was!

De afgelopen opdrachten hebben voor mij ook bevestigd dat ik het vak Klant Contact nog steeds ontzettend leuk vind. Het geeft een kick om operationeel de zaken zo te regelen dat klant én medewerker er gelukkig van worden. Mijn grootste uitdaging is daarbij om voldoende tijd en ruimte in mijn agenda te houden voor het coachen van de medewerkers. Als je ziet dat een medewerker groeit in zijn/haar rol of fijner in de gesprekken met de klant zit, dan geeft dat veel voldoening.

Vast cont(r)act Primox

Bij Primox zien ze mijn inzet. Zo kreeg ik in maart, 2022, een vast contact. Ik ben erg blij met dit teken van wederzijds vertrouwen. Naast de goede gesprekken bij aanvang van een opdracht blijf ik ook daarna in contact met Julian. Waar ik dagelijks veel contact heb over de inhoud van mijn werk met de opdrachtgever, bespreek ik met Julian vooral de persoonlijke zaken die invloed hebben op mijn werk. Wanneer ik het gevoel heb dat ik vastloop, kan ik fijn sparren en houd hij mij een spiegel voor.

Ook met mijn mede-Primoxers heb ik regelmatig contact. Twee keer per kwartaal hebben we de mogelijkheid om aan te sluiten bij een intervisie. Dat is voor mij een waardevolle manier om samen te sparren en van elkaar te leren. Hierin bespreken we een casus die wordt ingebracht door een van de deelnemers. De ingebrachte vraagstellingen zijn heel divers: van het omgaan met een lastige collega tot tips voor het begeleiden van ontevreden medewerkers over veranderingen in een bedrijf. Doordat iedereen met verschillende achtergronden en verschillende bedrijven in hetzelfde vak werkt, is er veel (h)erkenning of verassende tip vanuit een andere invalshoek. Sinds deze zomer werk ik één dag per week op het kantoor van Primox in Apeldoorn. Vooral voor de gezelligheid, maar ook om soms een frisse blik te krijgen op wat je doet van één van de andere collega’s.

Is er dan ook iets wat ik minder prettig vind? Soms zou ik nog meer willen bijdragen aan Primox. Door mijn drukke opdracht en privéleven – mijn kinderen en man vinden het ook leuk als ik af en toe thuis ben – kom ik hier te weinig aan toe. Er is daarentegen altijd ruimte voor mijn inbreng, dus ik hoop het komende jaar hier meer tijd voor vrij te maken. Ook wil ik komend jaar meer leren over het bewaken van mijn balans, wanneer het op werk en privé hectisch is.

Maakt deze blog je nieuwsgierig naar het werken als gedetacheerde voor Primox? Kijk dan ook eens naar de blogs van mijn collega’s op onze website of neem contact op voor een persoonlijk gesprek.

No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Blog Martine: Over NS, Vattenfall en vast cont(r)act bij Primox'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Blog Jan van Lent: Waarom werken als consultant juist wél werkt

Blog
In zijn blog gaat consultant Jan van Lent in op het 'niet hebben van een thuis' als gedetacheerde en of dat wel echt zo is.

Blog Martine: Het risico van de perfecte match

Blog
Detachering
Primox
In alweer de derde blog van Martine lees je over het leven als gedetacheerde teamleider. Dit keer: het risico van het vak...

Het Detacheringsdagboek: Een voicemail van een oude bekende…

Blog
Detachering
Case
Dit keer in ‘Het Detacheringsdagboek’ een voicemail van een oude bekende die leidde tot een klus voor Alan.
Nieuwsbrief

Kennis is macht, toch?

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.
Koen van Primox
Reageert zo snel mogelijk
Koen van Primox
Hi! Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur Whatsapp bericht