Medewerkerstevredenheid binnen een Contact Center

1/3/2023
Julian van der Kieft
Eigenaar

Medewerkerstevredenheid binnen een Contact Center wordt ook wel afgekort met MTV. Simpel gezegd gaat het hier om de reden dat medewerkers bij jou willen werken. Wat jij hier als werkgever aan kunt doen is natuurlijk salaris, maar binden en boeien zijn veel grotere veroorzakers van een (on)tevreden medewerker.

Wat levert een tevreden medewerker op?

Het uitrekenen van de exacte opbrengsten van een tevreden medewerker zijn lastig vast te stellen. Wat je wel weet is dat het verloop cijfer daalt, hierdoor de opleidingskosten dalen en de bedrijfscultuur beter behouden blijft. Het gevolg hiervan is, als je hier goed op inspeelt, dat de klanttevredenheid stijgt. Als we uitgaan van een bruto maandsalaris van EUR 2.000,- van een agent, lopen de maandelijkse kosten inclusief kosten voor het bedrijfspand, pensioen e.d. al snel hoger op dan EUR 3.000,-. Dan hebben we nog niet gekeken naar de kosten van de trainer en dergelijke. Het inwerktraject van een nieuwe agent kost zo maar 2 maanden, inclusief coaching on the job. Bij een verlaging van 10% van het verloop op jaarbasis bij een Contact Center met 100 medewerkers bespaar je dus zo maar EUR 30.000,- op jaarbasis. Dat is een flink budget om aan andere zaken te besteden. Laat staan als we de dalende klanttevredenheid door wisselende medewerkers ook nog eens meerekenen. Als we dit doortrekken naar een ontevreden manager en de gevolgen van (tijdelijk) mindere opvolging dan gaan we nog andere cijfers zien.

Worden medewerkers meer tevreden door een hoger salaris?

Een veel gehoord argument bij medewerkers die over gaan naar een nieuwe werkgever is dat ze een beter salaris gaan verdienen. Dit is in veel gevallen óók waar. Echter zit hier (bijna) altijd een ander argument onder. Want het nieuwe salaris is 3 maanden later ook weer gewoon geworden en dan blijven ze wél op dezelfde plek zitten. Geld is een korte termijn hulpmiddel en wordt daarom vaak gezien als tijdelijke prikkel. Maar wat kan je dan wel doen om je medewerkers tevreden te houden en te behouden?

Binden en boeien

Uiteindelijk is er niemand die hard loopt voor zijn “baas”, maar zijn er veel mensen die hard willen lopen voor wat zijn “baas” uitstraalt en voor deze persoon betekend. Dit begint met echt persoonlijk contact. Binden en boeien zijn belangrijke zaken als het om echt persoonlijke aandacht gaat. De ene medewerker wil flexibiliteit in werktijden, een ander wil zich verder kunnen ontwikkelen. De één wil veel tijd en energie steken in de ontwikkeling van het bedrijf, een ander wil juist graag ‘meeliften’. Een eenduidig beleid is hiervoor van belang, maar een eenduidige oplossing is er niet. Wel kan je de oplossingsrichtingen verdelen in een persoonlijke component (ik als individu) en de groepscomponent (wij als collega’s). Daarnaast is er de tussenvariant, ik als onderdeel van een groep. Hierover lees je meer in de whitepaper die je hieronder kunt downloaden.

Hoe onderzoek je medewerkerstevredenheid?

Het medewerkerstevredenheidsonderzoek, MTO, kan je op honderden manieren uitvoeren. Er circuleren op internet genoeg vragenlijsten die je kunt gebruiken. Ook is er een veelheid aan bedrijven die dit onderzoek voor je kunnen uitvoeren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn qualtrics en Duo Market Research. Het belangrijkste is dat je voor jezelf bepaald wat het doel is van je onderzoek. Daarnaast is de vorm van essentieel belang. Want het laatste wat je wilt is doorslaan en een negatief sentiment bewerkstelligen. De belangrijkste vraag is; hoe hou jij je medewerkers tevreden?

Download whitepaper

Binden en boeien zijn belangrijke zaken als het om echt persoonlijke aandacht gaat. Een eenduidig beleid is hiervoor van belang, maar een eenduidige oplossing is er niet. Wel kan je de oplossingsrichtingen verdelen in een persoonlijke component (ik als individu) en de groepscomponent (wij als collega’s). Daarnaast is er de tussenvariant, ‘ik’ als onderdeel van een groep. Kom nu meer te weten welke componenten hierin nog meer een rol spelen bij, het binden en boeien van medewerkers.

No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Medewerkerstevredenheid binnen een Contact Center'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Begrip en motivatie als bouwstenen voor een ijzersterk team vol Gen-Z's

Artikel
White paper
Als je begrijpt hoe Gen-Z in elkaar steekt, kun je ze motiveren. En met motivatie komt inzet, komt succes. Lees er hier alles over.

Hoe intervisies waardevol worden in de praktijk

Artikel
Consultant Alan Beijlen neemt je mee in hoe een intervisie niet alleen een fijn moment wordt, maar je ook helpt in de praktijk.

Leidinggeven aan Generatie Z in een Klant Contact omgeving

Artikel
White paper
Elke generatie heeft zijn eigen unieke eigenschappen, hoe ga je daarmee om als leidinggevende? Wij helpen je op weg met het managen van Generatie Z.
Nieuwsbrief

Kennis is macht, toch?

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.
Koen van Primox
Reageert zo snel mogelijk
Koen van Primox
Hi! Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur Whatsapp bericht