
Zzp'er Mark Willemsen: 'Keuze in welke opdrachtgever en grip op invulling van mijn rol waren belangrijke factoren'

Wat begon als een studentenbijbaan bij DHL Express, groeide voor Mark Willemsen uit tot een loopbaan vol klantcontact. Hij werkte jarenlang in loondienst, onder andere als consultant. Toch besloot hij de stap te zetten naar het zelfstandig ondernemerschap. Meer keuzevrijheid, minder reistijd en vooral: nog meer kunnen betekenen voor de opdrachtgever.
Nu werkt Mark via Primox aan een opdracht bij RIFF. Daar combineert hij zijn ervaring met de dynamiek van een snel veranderende werkomgeving. In dit interview vertelt hij over zijn loopbaan, het werken als zzp’er en waarom hij elke dag met plezier aan de slag gaat. Een gesprek met Mark is vaak interessant en ook dit interview stelt niet teleur.
Hi Mark! Leuk dat we je een aantal vragen mogen stellen. Handig om eerst wat over jou te weten. Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Mark, samen met mijn partner Djoni en mijn kinderen, Jasper en Isa, proberen we het leven zo fijn mogelijk te maken. Met een plekje om te wonen in zowel Arnhem als Amsterdam kan ik wel zeggen dat we het beste van twee werelden combineren. En werk…het is voor mij belangrijk dat ik daar gelukkig van word. Want dan ben ik het voor een groot gedeelte thuis ook! Ik ga niet altijd fluitend naar mijn werk, maar probeer wel altijd fluitend weer naar huis te fietsen.
Hoe ben je in de wereld van klantcontact gekomen? Loop je er al een tijdje rond?
Misschien heel ‘klassiek’, maar tijdens mijn studie had ik, net als iedere student, geld nodig. Het begon dus allemaal met een bijbaantje op het Contact Center van DHL Express. En of het aan de training lag of aan de groep waar ik mee startte…vanaf dag één was ik verkocht. Bij DHL Express kreeg ik de kans om in verschillende functies kennis en passie voor klantcontact heel breed te ontwikkelen.
Wanneer besloot je zzp’er te worden en waarom?
Na een jaar of acht als consultant te hebben gewerkt en op heel veel verschillend grote, kleine, moeilijke en iets makkelijkere opdrachten ingezet te zijn werd het tijd voor de volgende stap… Als zzp'er aan het werk gaan om vanuit mijn passie, kennis en ervaring bedrijven te ondersteunen in het nog beter afhandelen van klantcontact. Belangrijkste reden: een soort van keuze in de opdrachten die ik aan kon en kan nemen en de reistijd die, in loondienst, best wel zwaar was soms. Werk-privé balans was, zeker met twee kinderen, soms lastig te vinden.
Wat zijn voor jou de grootste voordelen van het zelfstandige ondernemerschap?
Ik heb echt het gevoel dat ik wat kom brengen. Samen met de klant bepalen waar de behoefte ligt en hoe we daar het beste vorm aan kunnen geven. En grip…heel veel grip op hoe ik invulling geef aan mijn rol van de ene keer Teamleider, de ander keer trainer en weer de andere keer Project Manager. Het voelt, nog meer dan in loondienst, samen met de klant bouwen aan iets moois! Iets beters voor niet alleen de klant, maar ook voor de mensen die dagelijks met en voor de klant aan het werk zijn. Nog een belangrijke reden: ik kan en mag helemaal mezelf zijn en dat ben ik dan ook. Mijn ‘bedrijfje’ en dat vul ik op mijn manier in. Soms even wennen in het begin, maar altijd met resultaat!
Hoe ervaar je de bemiddeling via Primox, waarin zit de meerwaarde?
Voor mij zit de meerwaarde absoluut in het ontzorgen… Ik kan voor de volle 100% doen waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg! Alle, ik noem het maar rompslomp, eromheen wordt voor mij gedaan.
Heb je eerder al eens een opdracht via een bureau gedaan? Zo ja, merk je verschil en waar zit dat ‘m in?
Ik heb mijn eerste twee opdrachten zelf gedaan en daarna ben ik bemiddeld door verschillende bureaus. Bij alle bureaus merk ik dezelfde gedrevenheid om het goed te doen voor de klant en de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. Het verschil van Primox ten opzichte van de andere bureaus, is de wijze waarop opdrachten kenbaar worden gemaakt. Deze worden aan een grote groep tegelijk aangeboden en je kunt daar vrij op reageren. Uit de kandidaten die reageren wordt vervolgens door Julian en Koen een voorselectie gemaakt. Zit je ertussen… dan word je op een het gedegen manier voorbereid op het vervolg, het gesprek, etc. Zit je er niet tussen… dan wordt ook duidelijk uitgelegd waarom niet. Heel transparant en eerlijk allemaal.
Je deed eerder al een opdracht via Primox bij RIFF, wat maakte dat je daar nu weer voor hebt gekozen?
De fijne samenwerking, het meedenken, maar ook de dingen buiten werk die regelmatig worden georganiseerd. ZZP’en kan soms best alleen zijn en het is fijn om met ‘collega’s’ leuke dingen buiten werk om te doen. En de snelheid waarmee ik (weer) kon starten. De tweede keer dat ik door Primox werd bemiddeld kon ik binnen twee dagen weer aan het werk en was alle administratie, etc. geregeld!
Wat motiveert je om er elke dag weer voor te gaan bij RIFF?
De dynamiek en de snelheid waarmee veranderingen in bijvoorbeeld processen worden ingezet. ‘Vandaag naar links…morgen naar rechts’. Maar wat mij vooral motiveert zijn de mensen die bij RIFF werken en de wijze waarop de directie van RIFF met hun medewerkers omgaat. Zeker bij het project waar ik voor werk merk ik dat er weinig gelaagdheid is en dat we, binnen onze kaders, allemaal verantwoordelijk kunnen en mogen zijn voor het gezamenlijke doel wat er is.
En o ja: werken met Gen- Z, zoals dat zo mooi heet. Ik heb daar boeken over gelezen, dus het is heel fijn om dit in de praktijk te ervaren. Het vraagt van mij dat ik bepaalde inzichten verander. Ik leer iedere dag weer bij en dat is fijn!
Als je één tip mag geven aan andere zzp’ers in klantcontact, wat zou dat zijn?
Probeer opdrachten te vinden op verschillende niveaus. Dit maakt een breed perspectief. Zeker niet denken dat je alles beter weet maar sta ook open voor ideeën van de mensen waarmee je werkt…dat geeft de beste uitkomsten en resultaten. Tot slot… wees open en eerlijk naar het bureau (in dit geval Primox). Uiteindelijk zijn we allemaal mensen die wel eens stoom moeten afblazen en die privé soms ook zaken hebben die belangrijk of van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de werkzaamheden.
Het laatste woord is aan jou, wat wil je nog met ons delen?
Iemand zei ooit tegen mij: ‘De klant is koning, maar zelfs een koninkrijk heeft grenzen’. Heel vaak denk ik hieraan als ik aan het werk ben. Het gaat er niet om, om het meeste te geven aan een klant. Het gaat erom dat je het beste geeft. En als je dat doet met passie en overtuiging en als je jezelf af en toe de vraag stelt: ‘Wat als ik nu klant was in deze situatie? En wat zou ik dan willen?’. Dan… dan is de wereld van klantcontact eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld ;).
Mooie kijk, bedankt voor je woorden Mark!
Download de white paper
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.
Gerelateerde artikelen

Dubbelinterview met freelance leidinggevende Lucien en Julian (eigenaar Primox)
Inspiratie voor en van vakgenoten
Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten van een externe co-host.