Zo motiveer je medewerkers

27/2/2023
Marjolein Cloostra
Consultant

We kennen het allemaal binnen het Contact Center: gedemotiveerde medewerkers. Signalen hiervan zijn onder andere te laat komen, (kortdurend) ziekteverzuim, weerstand tonen op de afgesproken processen, neerwaartse spiraal in de kwaliteit en effectiviteit van de gesprekken, het niet houden aan afspraken en hoog verloop. Gevolg: minder tevreden klanten en een minder goed bedrijfsresultaat dan mogelijk is. Maar wat zijn hierin nu de meest voorkomende issues voor medewerkers?

Relatie met de leidinggevende en bedrijf

Vaak zien we dat medewerkers het met hun collega’s goed kunnen vinden en uit dit contact energie halen. Een veel gehoorde klacht is dat de (financiële) beloning als onvoldoende ervaren wordt. Daarnaast missen medewerkers vaak duidelijkheid enerzijds (geen heldere visie, voortrekken van collega’s) en waardering (complimenten, persoonlijke aandacht) anderzijds.

Regelruimte

Het werk binnen een Contact Center is vaak behoorlijk strak gekaderd. De medewerker heeft één taak, namelijk de klantvraag afhandelen binnen de daarvoor scherp gestelde kaders op het gebied van inhoud, kwaliteit en effectiviteit. Soms wordt er zelfs nog met een belscript gewerkt.  Hierin heeft de medewerker weinig ruimte om zelf initiatief te tonen of creatief te zijn. Dit kan als resultaat hebben dat de medewerker zich een robot of chatbot voelt.

Werkdruk

Binnen veel Contact Centers wordt de werkdruk door de medewerker als hoog ervaren. Er zijn wachtrijen, ontevreden klanten en er zijn vanuit het bedrijf flink wat KPI’s waaraan voldaan moet worden. Anderzijds zorgen juist het gebrek aan kaders/KPI’s en (te)veel beschikbaarheid voor het afhaken van medewerkers.

Wil je weten hoe je jouw medewerkers wél kunt motiveren, daardoor meer tevreden klanten hebt en een beter bedrijfsresultaat krijgt? Download de whitepaper via het kleine formulier hieronder.

No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Zo motiveer je medewerkers'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Kwaliteitsmonitoring 2.0 van telefoongesprekken in klantcontactcentra

White paper
Artikel
Kwaliteitsmonitoring, je hebt er vast van gehoord. In dit artikel vind je de best practices en hoe AI je vooruit helpt.

11 manieren om de impact van ziekteverzuim aan te pakken in een klantcontactcenter

Artikel
White paper
Het ziekteverzuim ligt in KCC's gemiddeld hoger dan bij andere bedrijfsonderdelen. Daarom besteden we er extra aandacht aan in dit artikel.

Hoe intervisies waardevol worden in de praktijk

Artikel
Consultant Alan Beijlen neemt je mee in hoe een intervisie niet alleen een fijn moment wordt, maar je ook helpt in de praktijk.
Nieuwsbrief

Primox in je mailbox

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.