Tips voor thuiswerkende Teammanagers

1/3/2023
Julian van der Kieft
Eigenaar

In deze tijd waarin Corona gesprek van de dag is, zien we dat veel bedrijven ervoor kiezen hun medewerkers volledig of gedeeltelijk thuis te laten werken. Zo ook in veel Klant Contact Centers.
Thuiswerken is natuurlijk niet nieuw, maar in een normale situatie werken agents niet geheel thuis en dus altijd gedeeltelijk op kantoor. Team Managers werken vaak zo min mogelijk thuis. Hierdoor zijn er nog veel fysieke contactmomenten waarbij je elkaar in de ogen kunt kijken.
Waar ga je als Team Manager tegenaan lopen in de komende periode en wat hebben je agents nodig van jou, terwijl je misschien zelf langdurig vanuit huis werkt of je agents dat doen?
Onderstaand een aantal tips vanuit de praktijk.

Tips om mee te geven aan je adviseurs, maar ook aan jezelf:

  • Creëer een goede werkplek (dus niet op de bank)
  • Zorg voor routine
  • Kleed je aan alsof je naar kantoor gaat
  • Zorg dat je de normale pauzes neemt
  • Maak een werkplek die geordend en gezellig is
  • Stop op tijd met werken


Tips om de verbinding met je team (en in het team) te houden:

  • Heb elke dag meerdere keren contact met elkaar. Al is het maar een korte chat (start: goedemorgen! Midden: lukt alles? Hoe is het? Eind: fijne avond en bedankt!
  • Laat normale contactmomenten als bila’s en dagstarts zo snel mogelijk doorgang vinden, via een interne video chat als teams of via WhatsApp video
  • Leg nadruk op communicatie, naar jou toe maar ook onderling als team. Zorg bijvoorbeeld dat je een communicatiemiddel als chat hebt, waarin iedereen elkaar steeds kan bereiken
  • Stimuleer de saamhorigheid, door bijvoorbeeld einde van de dag even met z’n allen te bellen. Pauzes kunnen nog steeds gezellig samen gehouden worden door te bellen of videochatten.
  • Wees direct beschikbaar voor vragen en twijfels
  • Nuanceer de situatie (het is wat het is) maar maak bijdragen en teamgevoel groot (we gaan dit met elkaar cheffen!)
  • Besteedt aandacht aan dat mensen in een transitie zitten (rouwfases van kobbler Ross’ ) en ondersteun hierin

Tips om in contact te blijven met je directe collega’s

  • Zorg voor extra contactmomenten. Naast een dagstart voor een dagafsluiting.
  • Open een skype/teamschat waarin jullie met elkaar kunnen communiceren. Probeer whatsapp zoveel mogelijk te vermijden. Whatsapp kan als onprettig worden ervaren voor mensen die bijvoorbeeld een dag roostervrij zijn.
  • Maak koppeltjes (collega TL op kantoor-collega TL thuis) zodat je een korte lijn houd.


No items found.

Download de white paper

In deze whitepaper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Tips voor thuiswerkende Teammanagers'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Andere artikelen

Voorbeeldgedrag van leidinggevenden binnen een Contact Center

Artikel
White paper
Dat leidinggevenden voorbeeldgedrag geven, vinden we normaal. In de praktijk gaat dat weleens anders. Drie praktische voorbeelden van hoe 't hoort.

Op zoek naar de beste manier van hybride werken

Artikel
White paper
Nu we de pandemie bijna lijken te vergeten, keren bedrijven en medewerkers deels terug naar oude werkgewoonten. Maar er is ook heel wat veranderd.

Partnership Spril en Primox: de ‘ins en outs’

Artikel
White paper
Eind 2017 begon Primox als KCC specialist op management niveau. Lees alles over de samenwerking met Spril, specialist op Workforce Management (WFM).
Koen van Primox
Reageert zo snel mogelijk
Koen van Primox
Hi! Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur Whatsapp bericht