Zo ga je om met weerstand

27/2/2023
Koen Velthuijs
Eigenaar

De meeste leidinggevenden hebben meer verstand van de producten en/of diensten die hun bedrijf levert dan van het gedrag van hun medewerkers. Als dat gedrag dan ook nog eens weerstand bij agents (of jezelf) uit het team is, dan wordt het vaak al helemaal lastig. In dit artikel gaan we in op vragen rondom weerstand. Van hoe weerstand ontstaat tot de vraag of het echt een probleem is. We duiken nog meer de diepte in met onze whitepaper. Lezen maar!

Betekenis

Weerstand is een vorm van verzet, afweer of tegenstand. Dit kan zijn tegen een verandering, maar ook tegen een inhoudelijke boodschap, manier van communiceren of tegen een mens (bijvoorbeeld een collega of leidinggevende). Er gebeurt iets wat iemand niet wil. Denk bijvoorbeeld aan een reorganisatie, een kwetsende opmerking of werkzaamheden die de agent niet aanstaan.

Ons lichaam bouwt weerstand op om ziektes te voorkomen. Zo heeft weerstand ook een functie in een team of organisatie. Door de reden van de weerstand te achterhalen, kunnen er mooie veranderingen ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van onrealistische doelstellingen of het verbeteren van onderlinge communicatie. Om de reden van de weerstand te achterhalen, moet je de weerstand eerst kunnen herkennen.

Vormen van weerstand

We onderscheiden grofweg twee verschillende vormen van weerstand bij mensen: directe en indirecte weerstand.

Directe weerstand is makkelijk te herkennen. Bezwaren worden vanuit openheid en eerlijkheid duidelijk gedeeld. De communicatie is direct. “Ik vind dit geen goed plan, omdat <redenen>.” Als de leidinggevende constructief met deze weerstand omgaat, zal de samenwerking binnen het team verbeteren. Daarom wordt directe weerstand vaak als positief ervaren.

Indirecte weerstand is soms moeilijker te herkennen. De communicatie is indirect. Men zegt niet wat ze bedoelen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • mopperen,
  • roddelen,
  • ja zeggen, maar nee doen,
  • klagen,
  • teruggetrokkenheid en
  • de ander kleineren of veroordelen.

Deze vorm wordt door de leidinggevende vaak als onwenselijk ervaren. Hierdoor ontstaat het risico dat je samen in de indirecte weerstand belandt.

wwk model primox

De achterliggende redenen van weerstand

In de whitepaper Stijlen van leidinggeven binnen het Contact Center gingen we al in op het WWK- model (Weten, Willen, Kunnen). Als we kijken naar de grondoorzaken van weerstand, kunnen we die onderscheiden in drie elementen:

- ‘Weten’ doordat onduidelijk is wat er precies wordt gevraagd of gezegd en waarom. Er wordt overwerk uitgevraagd, maar de agent weet niet waarom.

- ‘Willen’ doordat ze weinig betrokken worden of de motivatie ontbreekt. Er wordt overwerk uitgevraagd, maar de agent heeft geen vertrouwen in dat dit de werkvoorraad voldoende laat afnemen.

- ‘Kunnen’ doordat het ontbreekt aan kennis, vaardigheden of middelen. Er wordt overwerk uitgevraagd, maar de agent heeft al een andere belangrijke afspraak staan.

We kunnen concluderen dat weerstand normaal – en zelfs gezond – is binnen een team of organisatie. Wees bewust van signalen van weerstand en ga op zoek naar de achterliggende reden. Wil je weten hoe je hier vervolgens mee om kunt gaan zodat de weerstand een positief resultaat krijgt? Download dan via de knop hieronder onze whitepaper.

No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Zo ga je om met weerstand'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Begrip en motivatie als bouwstenen voor een ijzersterk team vol Gen-Z's

Artikel
White paper
Als je begrijpt hoe Gen-Z in elkaar steekt, kun je ze motiveren. En met motivatie komt inzet, komt succes. Lees er hier alles over.

Hoe intervisies waardevol worden in de praktijk

Artikel
Consultant Alan Beijlen neemt je mee in hoe een intervisie niet alleen een fijn moment wordt, maar je ook helpt in de praktijk.

Leidinggeven aan Generatie Z in een Klant Contact omgeving

Artikel
White paper
Elke generatie heeft zijn eigen unieke eigenschappen, hoe ga je daarmee om als leidinggevende? Wij helpen je op weg met het managen van Generatie Z.
Nieuwsbrief

Kennis is macht, toch?

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.
Koen van Primox
Reageert zo snel mogelijk
Koen van Primox
Hi! Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur Whatsapp bericht