Blog Cas: Cross-over tussen Klant Contact en IT [#2]‍

1/3/2023
Cas de Morree
Consultant

In mijn vorige blog las je dat ik naast mijn gezin zoveel mogelijk tijd doorbreng in de garage en dat ik veel affiniteit heb met IT. In deze blog ga ik dieper in op hoe ik mijn nieuwsgierigheid naar IT in de praktijk breng en daar voordeel uit haal.

Al sinds jonge leeftijd heb ik een grote voorliefde voor computers. Vanaf het moment dat bij ons de Atari PC in huis kwam, zat ik aan het beeldscherm gekluisterd. Al ver voor er überhaupt werd gesproken over dingen als internet. De tijd dat de schermen groen en zwart beeld gaven en een floppy van 1MB heel wat was, haha. Die obsessie voor computers is nooit meer weggegaan. Zo maakte ik uiteindelijk menig computerkast open, haalde ik alles los en sloot ik alles weer netjes aan. Aangezien WiFi in die jaren nog niet bestond, moest je toen een ethernetkabel langs de verwarmingsbuizen van beneden naar boven trekken en dan een cross(over) kabel aansluiten met de daarvoor benodigde tang. Ja, je moest er wel wat voor doen, haha!

Na mijn middelbare school begon ik aan een opleiding in de richting van Bedrijfskundige Informatica. Daar kwam ik er al snel achter dat een verplicht en substantieel onderdeel, het programmeren, mij totaal niet lag. Daarom ben ik toen met die opleiding gestopt. Mijn kracht ligt tussen de programmeur en eindgebruiker. Voldoende kennis en inzicht om de technische kant te begrijpen, maar ook voldoende feeling hebben met de eindgebruiker om het begrijpelijk over te brengen. Ik vind het tof om die vertaalslag te maken.

Na het stoppen met de studie ben ik bij T-Mobile aan de slag gegaan en daar bleken mijn computervaardigheden goed van pas te komen. Zo was ik sneller dan de systemen die daar gebruikt werden. Dat zegt misschien ook wel iets over de snelheid van de systemen daar. Hoe dan ook, het gebruik van computers en de systemen zijn voor mij nooit echt een uitdaging geweest. Combineer dat met een ontembare drang om systemen te kennen zodat je van niemand afhankelijk bent, dan kun je jezelf aardig redden. Zo’n beetje alle besturingssystemen en basisprogramma’s hebben mij de revue al gepasseerd. Sommigen met meer succes dan anderen, maar altijd met veel nieuwsgierigheid en met Google als grootste vriend en hulp.

Als leidinggevende haal ik daar verschillende voordelen uit. Ik heb de systemen waarmee mijn collega’s moeten werken snel door. Zo begrijp ik snel waar ze het mee moeten doen en kan ik ze helpen waar nodig. Maar door mijn kennis kan ik dat snel en makkelijk inzichtelijk maken en visueel interessant overbrengen. Ik kan net iets handiger manieren bedenken om bepaalde handelingen en werkzaamheden (gedeeltelijk) te automatiseren. Als leidinggevende zoek ik naar snellere manieren om gebruik te maken van de programma’s die in Klant Contact beschikbaar zijn. Het gebruik van sneltoetsen kan heel handig zijn. Als mensen beter weten hoe ze makkelijk en snel gebruik kunnen maken van systemen, voorkomt dit frustratie en verhoogt het ‘t plezier om er mee te werken. Op deze manier kan ik doen waar ik energie van krijg, namelijk het coachen van collega’s en hen helpen zich te ontwikkelen. Daar vallen de computer gerelateerde aspecten, om het werk voor iedereen makkelijker te maken, ook onder.

Wil je dat ik jou eens verder help in de wereld van IT, of heb je een vraagstuk wat ik wellicht kan oplossen? Stuur mij eens een berichtje via LinkedIn.

Voor mijn gevoel zijn het bezig zijn met IT en het sleutelen aan motoren twee totaal verschillende zaken. Toch voel ik voor beiden evenveel liefde. In mijn volgende blog ga ik het dan ook hebben over de voordelen die ik haal uit het onderhouden en herstellen van motoren bij Cross Piston Motorcycles en hoe ik dat gebruik voor mijn werk als leidinggevende in Klant Contact.

No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Blog Cas: Cross-over tussen Klant Contact en IT [#2]‍'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Het Detacheringsdagboek: Binnen 48 uur de perfecte match voor ABN AMRO

Detachering
Case
Blog
Detacheringsdagboek
In ‘Het Detacheringsdagboek’ nemen we je mee in het detacheringsproces: van eerste belletje tot laatste handtekening binnen 48 uur bij ABN AMRO.

Het Detacheringsdagboek: Een voicemail van een oude bekende…

Blog
Detachering
Case
Detacheringsdagboek
Dit keer in ‘Het Detacheringsdagboek’ een voicemail van een oude bekende die leidde tot een klus voor Alan.

Blog Jan van Lent: Waarom werken als consultant juist wél werkt

Blog
In zijn blog gaat consultant Jan van Lent in op het 'niet hebben van een thuis' als gedetacheerde en of dat wel echt zo is.
Nieuwsbrief

Kennis is macht, toch?

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.
Koen van Primox
Reageert zo snel mogelijk
Koen van Primox
Hi! Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur Whatsapp bericht