Maaike Stiekema, HR-directeur bij Global Talk: 'We zochten de partij die de vertaalslag maakt tussen organisatiesensitiviteit, expertise én de juiste klik.'

16/11/2023
Julian van der Kieft
Eigenaar

Global Talk is misschien niet voor iedereen een bekende partij. Toch is het de grootste bemiddelaar van tolkdiensten in Nederland. Met maar liefst 1.700 tolken en cultuurspecialisten spreken ze samen ruim 200 talen.

Het contact tussen Global Talk en Primox stamt nog uit de tijd dat ze Tolk en Vertaalcentrum Nederland (TVCN) heetten. Maar oude liefde roest niet. Na kort telefonisch contact hadden we op 27 juni een MS Teams overleg met elkaar. Hierna ging het snel en werd het een zeer vruchtbare samenwerking met een prachtig resultaat.

Het gebeurt niet vaak: voor één organisatie twee totaal verschillende zoekopdrachten tegelijk. Maar de wens om beide managers op 4 september te laten starten was zeker niet alledaags. Toch lukte het uiteindelijk om Mariëlle Wouters, Manager Resources en Ersin Mangan, Manager Operations op die specifieke datum te laten starten. Hoe deze samenwerking tussen Global Talk en Primox leidde tot een dubbele Perfecte Match? Daarvoor hielden we een interview met Maaike Stiekema, HR-directeur bij Global Talk.

Hi Maaike, dat was een fijne samenwerking! Hoe ontstond het contact met Primox?

Jullie hebben blijkbaar een goede indruk achtergelaten bij een collega die mij attendeerde dat wellicht 1 van de vacatures wel goed door jullie opgepakt zou kunnen worden. En advies van een collega volg ik wel op met een belletje. En zo zijn wij in contact gekomen met elkaar.

Wat was voor jou de grootste uitdaging in deze opdracht?

We waren intern al een tijdje met elkaar in gesprek over hoe we de huidige en toekomstige groei voor onze afdeling operations op een juiste manier konden ondersteunen. Wij leggen namelijk graag de verantwoordelijkheid laag in de organisatie, waardoor de medewerkers veel invloed en sturing hebben op het behalen van hun persoonlijke en uiteraard de organisatiedoelstellingen. Om dan twee leidinggevende posities te creëren, waardoor er een extra laag komt, is niet iets waar we licht over denken. En als we het dan besluiten, dan valt en staat het succes en acceptatie ook met de nieuwe collega’s.

Hoe is het met Mariëlle en Ersin? Al aardig ingewerkt?

Wat kun je zeggen na 2 maanden. In ieder geval dat de acceptatie er helemaal is. We hebben ze goed kunnen ondersteunen in hun onboarding. Dat compliment kregen wij weer van Mariëlle en Ersin. Maar hoe snel zij een weg vinden binnen de organisatie en beiden op hun eigen manier snel onderdeel zijn geworden van het team, is mooi om te zien. Beiden zijn ze voortvarend met hun teams bezig, met het heden en toekomst van Global Talk.

Wat was voor jullie de reden om voor deze opdracht contact op te nemen met Primox?

Eigenlijk namen we in eerste instantie contact op voor één vacature. We zochten een partner die begreep dat dit een nieuwe sleutelpositie zou zijn binnen de organisatie. Die de vertaalslag kon maken tussen de organisatie sensitiviteit voor deze rol, dat de inhoudelijke kennis en ervaring zeer belangrijk was gezien de aanwezige kennis en vaardigheden én dat het succes afhankelijk zou zijn van de juiste klik. We dachten dat, gezien de focus van Primox, we alleen de Manager Operations bij jullie zouden uitzetten.

Tijdens het gesprek spraken we over het ontstaan van de vacature en daarmee kwam ook de andere vacature aan de orde. De wijze waarop jullie, Koen en Julian, zich opstelden en vragen stelden, voelde echt als de partner die wij zochten in deze zoektocht. En dat maakte dat we ervoor hebben gekozen om beide vacatures bij jullie uit te zetten.

Van links naar rechts: Julian van der Kieft, Maaike Stiekema, Koen Velthuijs, Mariëlle Wouters, Ersin Mangan en Esther ten Doeschot.

Hoe hebben jullie de samenwerking met Primox ervaren?

Zeer prettig. Bijna als die collega’s die een paar deuren verder zitten. We hebben Teams meetings gehad en veelvuldig contact via telefoon, mail en WhatsApp. Alles verliep heel soepel en snel.

Wat waren voor jullie de uitdagingen in het werving- en selectieproces?

Probeer maar eens in deze arbeidsmarkt, net voor de vakantieperiode, 2 voor ons zeer belangrijke rollen in te vullen. Daar is naast een goede externe partner ook interne samenwerking een belangrijk onderdeel van. Als HR-Directeur word ik er blij van hoe er binnen Global Talk wordt samengewerkt om iets te bereiken wat we belangrijk vinden.

We hebben intern én met jullie samengewerkt om het profiel goed scherp te krijgen. Daarnaast is het een uitdaging om sollicitatiegesprekken te plannen met meerdere personen in een kort tijdsbestek. We hebben in deze procedures zelfs simultaan gesprekken gevoerd met beide keren 4 kandidaten. Daarna hebben we samen gespard en had de gekozen kandidaat nog een kennismakingsgesprek met onze directeur. En we waren eruit.

Is er nog iets anders dat je kwijt wil over het project, werving & selectie of Primox?

Alleen dat ik jullie wil bedanken voor de prettige samenwerking. Global Talk heeft hierdoor prachtige nieuwe aanwinst in de personen van Mariëlle en Ersin. Daar zijn we erg blij mee.

No items found.

Leeg

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Maaike Stiekema, HR-directeur bij Global Talk: 'We zochten de partij die de vertaalslag maakt tussen organisatiesensitiviteit, expertise én de juiste klik.''.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Het Detacheringsdagboek: Een voicemail van een oude bekende…

Blog
Detachering
Case
Dit keer in ‘Het Detacheringsdagboek’ een voicemail van een oude bekende die leidde tot een klus voor Alan.

'Zou andere ZZP'ers een soortgelijk traject aanbevelen' - interview Paul van Braam

Werving & Selectie
Case
Testimonial
Binnen een maand na onze post over ZZP'ers op LinkedIn was het raak: ZZP'er Paul van Braam kwam in contact met onze Koen. De rest is geschiedenis...

Het Detacheringsdagboek: Binnen 48 uur de perfecte match voor ABN AMRO

Detachering
Case
Blog
In ‘Het Detacheringsdagboek’ nemen we je mee in het detacheringsproces: van eerste belletje tot laatste handtekening binnen 48 uur bij ABN AMRO.
Nieuwsbrief

Kennis is macht, toch?

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.
Koen van Primox
Reageert zo snel mogelijk
Koen van Primox
Hi! Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur Whatsapp bericht