Werving & selectie voor ATAG (1/2): Julian van Primox

18/5/2024
Julian van der Kieft
Eigenaar

Bij Primox helpen we mensen met detachering, geven we trainingen en doen we werving & selectie voor onze klanten. Over die werving & selectie delen we graag hoe een bezoek aan het prachtige ATAG Experience Center al snel tot een succesvolle plaatsing leidde voor Eugene Kelder. In deel 1 nemen we je mee vanuit ons perspectief. In deel 2 (volgende week) lees je hoe Eugene het werving- & selectieproces ervoer.

Een kennis, maar waarvan ook alweer?

Soms heb je mensen leren kennen en weet je eigenlijk niet meer waarvan het is. Wat je nog wel weet, is dat het contact heel makkelijk en natuurlijk verloopt. En dat het altijd leuk is om elkaar te spreken. Martijn Landman is zo’n iemand. Ik weet nog wel dat we elkaar in 2020 spraken, omdat hij toen toe was aan een nieuwe uitdaging. En natuurlijk dat hij bij onze zakelijke partner Spril heeft gewerkt. In zijn tijd als ‘Sprillier’ heb ik hem meermaals gesproken. Toen hij de overstap maakte naar ATAG heb ik hem daar dan ook mee mogen feliciteren. Af en toe spreken wij elkaar en dan gaat het altijd over leuke, privé dingen. Zakelijke onderwerpen komen weleens voorbij, maar hebben niet de overhand. Toen ik eind 2023 een vacature voorbij zag komen op zijn afdeling bood ik gelijk mijn hulp aan. Op dat moment was het nog niet nodig en hebben we maar weer gewoon gezellig doorgepraat, haha.

Toch een bakkie en rondleiding

Halverwege maart kreeg ik een uitnodiging van Martijn om de koffie bij ATAG te komen proeven en gelijk een kijkje te nemen in het ATAG Experience Center. Deze uitnodiging kon ik natuurlijk niet afslaan. Dus op dinsdag 19 maart hebben we weer eens live bijgepraat. Maar bovenal heeft Martijn mij met veel passie en enthousiasme alles laten zien wat ATAG en de andere merken te bieden hebben. De gave Experience Center en de relaxte vibe op de Consumer Care afdeling vielen mij op. Mooie filosofie om (bijna) alles in eigen hand te houden, maar doe het dan ook maar eens. Dat lukt ze daar goed.

En dan de voorzichtige vraag

Na de rondleiding en tijdens het volgende bakkie zijn we toch maar wat meer de inhoud ingegaan. De zoektocht naar de nieuwe Teamleider heeft nog niets opgeleverd en wellicht komt er ruimte om een externe partij te laten meezoeken. De vraag: ‘kan en wil Primox hierin helpen?’ Natuurlijk willen wij dat! Martijn moet nog wat “noten kraken” binnen de organisatie, maar als dat rond is, gaan we zeker met elkaar verder in gesprek. En o ja, het kan wel even duren, want tussendoor moet hij ook nog even voor het werk naar Suriname.

We mogen los

We hebben de afgelopen weken contact gehouden en op vrijdag 12 april zitten we dan daadwerkelijk met zijn drieën (Koen Velthuijs sluit ook aan) in een call om de details te bespreken. ‘Wat is de belangrijkste uitdaging bij ATAG?’ ‘Waar moet een goede Teamleider aan voldoen?’ ‘Waarom voldeden de andere kandidaten niet?’ ‘Wat zijn de voorwaarden?’ ‘Mogen wij dan ook de vacaturetekst herschrijven?’ ‘Mogen wij het salaris delen?’ Zomaar een deel van de vragen die wij op Martijn hebben afgevuurd. En Martijn had ook een wens. Het zou perfect zijn als de nieuwe Teamleider op 1 juni kan starten, want dan gaat ATAG over op een nieuw systeem…

Goede voorbereiding is het halve werk

Omdat we het in één keer goed willen doen, 1 juni is al snel, zijn we gelijk in de actie geschoten. Dat betekent het herschrijven van de vacature, kandidaten voorselecteren, vacature aanscherpen aan de hand van de reactie van ATAG, enzovoort.  Door deze voorbereiding konden we op donderdag 18 april echt los. De vacature delen op LinkedIn, onze website en via een mailing naar ons kandidatenbestand (waarmee we inmiddels zo’n 1000 mensen bereiken). En natuurlijk een aantal kandidaten benaderen die we zelf in gedachten hebben. De goede voorbereiding werpt zijn vruchten af. Kort na het weekend kunnen we al kandidaten voorstellen.

Soms klopt je gevoel perfect

Eén van de kandidaten die we zelf in gedachten hebben, is Eugene Kelder. Hij werkt toevallig aan de overkant van het gebouw van ATAG, namelijk bij IKEA. Eugene heeft veel ervaring in klantcontact, maar heeft daar nu een functie waar hij wat verder van de klant af staat. Hij wil graag weer terug naar zijn vertrouwde omgeving. En hij voldoet aan de voorwaarden die Martijn van ATAG ons heeft meegegeven. We stellen Eugene voor en hij wordt uitgenodigd voor het eerste gesprek op donderdag 25 april. Het gesprek vindt op het einde van de werkdag plaats. Begin van de avond krijg ik zowel vanuit Eugene als Martijn een positieve terugkoppeling, Eugene gaat door naar het tweede gesprek. Vanuit Martijn is wel de vraag of we nu echt haast kunnen maken, want als het voor 1 mei rond is, kan Eugene daadwerkelijk op 1 juni starten! Het tweede gesprek vindt plaats op 29 april en ook dit is voor alle partijen positief. Na een korte contractonderhandeling is op 30 april alles rond en kan Eugene op 1 juni bij ATAG van start.

Snelheid, openheid en flexibiliteit

Als ik nu terugkijk op dit proces, dan zijn er 3 zaken heel belangrijk geweest in deze opdracht.

1. De snelheid van handelen 
Martijn heeft de benodigde handtekeningen en akkoorden snel geregeld. Maar bovenal heeft hij snel gereageerd op onze vragen/opmerkingen. Helaas is dat niet standaard. Daarnaast pakten we snel door met het opstellen en delen van de vacature.
2. De openheid

Martijn heeft zijn afdeling en de uitdagingen niet mooier gemaakt dan ze zijn. Daarnaast is de onderhandeling over de uiteindelijke arbeidsvoorwaarden heel open en transparant gegaan vanuit ATAG en kandidaat Eugene. Ook zijn wij heel open geweest over de reacties die we hebben gekregen en waarom we bepaalde kandidaten wel of niet hebben voorgesteld.
3. De flexibiliteit

Martijn heeft het gesprek met Eugene leidend laten zijn ten opzichte van zijn verdere agenda. Dit terwijl er in die agenda voor de korte termijn belangrijke zaken in stonden. Eugene is ondanks zijn fulltimebaan zeer flexibel geweest in het plannen van de gesprekken bij ATAG, maar ook de voorbesprekingen met ons. Wij hebben ons aangepast aan de drukke agenda van zowel Martijn, als Eugene.


Heeft jouw organisatie ook een werving & selectie vraagstuk? Neem contact met ons op, we helpen je graag.

No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Werving & selectie voor ATAG (1/2): Julian van Primox'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Het Detacheringsdagboek: Binnen 48 uur de perfecte match voor ABN AMRO

Detachering
Case
Detacheringsdagboek
In ‘Het Detacheringsdagboek’ nemen we je mee in het detacheringsproces: van eerste belletje tot laatste handtekening binnen 48 uur bij ABN AMRO.

Het Detacheringsdagboek: Een voicemail van een oude bekende…

Detachering
Case
Detacheringsdagboek
Dit keer in ‘Het Detacheringsdagboek’ een voicemail van een oude bekende die leidde tot een klus voor Alan.

Dubbelinterview met freelance leidinggevende Lucien en Julian (eigenaar Primox)

Interview
Primox
Werving & Selectie
zzp
Lucien startte onlangs bij DELA als zzp'er via Primox. We stelden Lucien en Julian een paar vragen over de samenwerking en hoe die tot stand kwam.
Nieuwsbrief

Primox in je mailbox

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.